skip to Main Content
Directeur van Ventus, Flip Houtman, in de schijnwerper.

In de schijnwerper – Flip Houtman

In deze rubriek zetten we IT-professionals van Ventus in de schijnwerper en maken we kennis met de personen die het succes van onze organisatie bepalen. Ter ere van het 25-jarig bestaan van Ventus laten we deze keer oprichter en directeur Flip Houtman aan het woord. Hoe is het ooit begonnen? Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen 25 jaar? Flip blikt terug en kijkt vooruit en vertelt waar hij het meest trots op is.

Flip Houtman – Oprichter en directeur

HOE BEN JE IN DE IT TERECHT GEKOMEN?

Ik studeerde civiele techniek aan de TU Delft en ben afgestudeerd met een opdracht bij Rijkswaterstaat. Onderwerp was empirische modelvorming om de restlevensduur van asfaltverharding van onze snelwegen te kunnen voorspellen. Rijkswaterstaat had heel veel meetgegevens verzameld, maar wist niet hoe deze konden worden benut. Dat was niet alleen een civieltechnisch, mechanica probleem, maar vooral ook een IT-uitdaging. Tegenwoordig zou je dat een big dataproject noemen. Om tot een oplossing te komen, heb ik veel IT en statistiek moeten toepassen en dat bleek ik erg leuk te vinden. Toen ik klaar was, het was eind jaren tachtig en het moment dat IT heel erg in zwang raakte, nam ik de vrij impulsieve beslissing om de IT in te gaan.

WIE WAS JE EERSTE WERKGEVER?

Volmac. Destijds had je boekjes met de 25 beste IT-bedrijven om voor te werken en Volmac stond op nummer 1. Ik dacht als ik dan toch de IT in ga, dan wil ik bij Volmac werken. Dat is gelukt. De mensen daar waren slim en zeer gemotiveerd, erg fijne collega’s om mee te werken. Uiteindelijk heb ik daar 9,5 jaar gewerkt, een ontzettend leuke tijd. Ik heb er van alles gedaan en altijd gedetacheerd gezeten. Ik ben begonnen bij de Postbank en geëindigd bij KPN. Nadat Volmac fuseerde met Capgemini dacht ik er steeds vaker over mijn eigen bedrijf te beginnen.

WAAR KWAM HET IDEE VOOR VENTUS VANDAAN?

De manier waarop detacheringsbureaus werkten, was niet zoals ik het voor ogen had. Bij Volmac had ik veel ervaring opgedaan en goede dingen gezien, maar na de fusie met Capgemini veranderde de bedrijfscultuur en voelde ik me er niet meer thuis. Het was lastig om als persoon binnen zo’n organisatie je identiteit te vinden en daardoor ontstond bij mij de behoefte om te kijken of dat ook anders kon. Ik wilde een detacheringsbureau oprichten, waarin de menselijke maat naast de commerciële doelen kon bestaan.

HOE BEN JE VENTUS BEGONNEN?

In 1997 ben ik samen met Sandra ter Horst (nu mededirecteur) met de voorbereidingen begonnen. Wij werkten samen bij Unisource, waar we de beheerorganisatie runden voor een aantal grote telecombedrijven, waaronder KPN, en hadden het er toen wel eens over. Als we dit zelf zouden doen, hoe zouden we dat dan aanpakken? Tijdens de voorbereiding beseften we wel dat als we de kans op succes zo groot mogelijk wilden laten zijn, we er andere ondernemers bij moesten betrekken, mensen die meer ondernemerservaring hadden dan wij. Uiteindelijk ben ik, via Sjouke Kuindersma in contact gekomen met Bart van der Meer. Bart was oud-directeur van de Rabobank Heerenveen, een van de grootste Rabobanken van Nederland en sinds een paar jaar voor zichzelf begonnen met een bureau op het gebied van financiële dienstverlening en interim-management. Ik had het idee om iets met IT-management te gaan doen en dat vonden we wel bij elkaar passen. Samen met Sjouke Kuindersma en Bart van der Meer ben ik in 1998 Ventus gestart. Sandra is er in september 1999 bijgekomen.

WAT ZIE JE ALS DE GROOTSTE UITDAGING?

Het model waarin je de medewerkers op 1 zet, zorgt uiteraard ook voor commerciële druk. Het is een uitdaging om die balans te vinden. Enerzijds wil je het belang van je medewerkers vooropstellen en ze bijvoorbeeld niet verplichten een opdracht aan te nemen, waar ze zich niet comfortabel bij voelen. Maar anderzijds moet je ervoor zorgen dat er toch elke maand geld binnenkomt om de salarissen te betalen.

WEL EENS SLAPELOZE NACHTEN GEHAD?

Dat niet, maar je denkt er wel veel over na hoe je alle uitdagingen aan moet pakken. Dat realiseer je je niet op het moment dat je ondernemer wordt, maar eigenlijk werk je gewoon 24/7. Dat zijn niet de uren dat je achter je laptop zit, maar mentaal sta je nooit uit. Dus als mensen mij vragen of ik ze zou adviseren ondernemer te worden, dan zeg ik nooit nee, maar wel dat ze er goed over na moeten denken.

WAT IS DE KRACHT VAN VENTUS?

Die zit in de combinatie van vakmanschap, persoonlijkheid en hoe wij met iedereen omgaan. Wat betreft vakmanschap, als je in de detachering zit, moet je jouw kennis direct kunnen toepassen in een willekeurige omgeving waar je nooit eerder hebt gewerkt. Bij Ventus zijn wij heel goed in staat zijn om dat vakmanschap te herkennen en besteden we ook veel tijd aan het ontwikkelen ervan. In zo’n dynamische branche als de IT is dat heel erg belangrijk. Daarnaast onderscheiden wij ons in de manier waarop we mensen selecteren en met ze omgaan. We kijken niet alleen naar kennis en ervaring, maar ook naar houding en gedrag en of iemand bij de Ventus cultuur past. Het resultaat is een fijne groep van mensen die een passie voor IT delen en elkaar ondersteunen, motiveren en inspireren. We geven iedereen ook de ruimte en gaan altijd voor de best passende opdracht. Onze professionals voelen zich daardoor echt gezien en gewaardeerd.

WAT ZIJN DE HOOGTEPUNTEN VAN DE AFGELOPEN 25 JAAR?

Het eerste hoogtepunt was, dat we na het eind van het eerste jaar negen mensen in dienst hadden. Dat het gelukt was, vond ik heel bijzonder. Ook het moment waarop we over de 10 miljoen euro omzet gingen, was een mijlpaal. Maar onze klanten hebben ook voor hoogtepunten gezorgd. Zoals BMW waar we in 2001 internationaal voor gingen werken. Eerst in Amerika, maar twee jaar later werden we preferred supplier voor de AG in München. Sindsdien bedienen we BMW eigenlijk over de hele wereld. Ook in landen als Nieuw-Zeeland, Australië, Griekenland, Japan, China, Mexico en Brazilië zijn professionals van Ventus bij projecten ingezet.

WAAR BEN JE HET MEEST TROTS OP?

Dat het gelukt is om het idee dat ik in mijn hoofd had waar te maken: een detacheringsbureau waar mensen op 1 staan en met veel plezier werken. De ultieme bevestiging kregen we toen we vier jaar op rij werden gekozen tot IT-bedrijf met de beste secundaire arbeidsvoorwaarden van Nederland. Als medewerkers tegen andere mensen zeggen dat het hier allemaal fantastisch geregeld is, dan is dat wel het mooiste compliment dat je kunt krijgen!

Algemeen directeur van Ventus Flip Houtman.

 

HOE ZIET DE TOEKOMST VAN VENTUS ERUIT?

Vorig jaar zijn we aan een nieuwe fase begonnen. Er is een andere investeerder ingestapt, Antea Participaties, waarmee we de komende vijf jaar onze organisatie in grootte willen verdubbelen naar 175-200 mensen en een omzetniveau tussen 25 en 30 miljoen euro willen halen. Daarnaast wordt de vestiging in Duitsland uitgebreid vanwege een nieuwe mantelovereenkomst met BMW voor nog eens 6 tot 8 jaar. Groeien dus, maar wel met behoud van onze huidige Ventus identiteit.

WAT HEEFT VENTUS JOU PERSOONLIJK GEBRACHT?

Werk is nooit werk geweest. Ik doe alleen dingen die ik leuk vind en dat is echt een luxe. Mijn vrije tijd breng ik zoveel mogelijk door met mijn gezin, dat bestaat uit mijn twee kinderen, mijn huidige partner en haar twee kinderen. Dat is altijd een gezellige boel. Toch heb ik na vakanties ook altijd weer zin om aan de slag te gaan. Ventus heeft mij voldoening, vrijheid en heel veel leuke mensen gebracht en doet dat hopelijk nog vele jaren!

Wil je meer weten over onze IT-professionals? Of wil je zelf bij Ventus aan de slag? Neem dan gerust contact met ons op.

-> Bekijk de mogelijkheden voor professionals
-> Bekijk de mogelijkheden voor opdrachtgevers